مقدمه:

میانگین تعداد دستگاه‌ها در هر خانه از زمان معرفی 5 Wi-Fi تقریباً دو برابر شده است. در سال 2014، میانگین تعداد دستگاه‌ها در هر خانواده ایالات متحده 5.2 بود و در سال 2018 این تعداد به 9.1 افزایش یافت. انتظار می‌رود این تعداد بیشترهم افزایش یابد، بنابراین شبکه‌ها باید ظرفیت ده‌ها دستگاه که همزمان کار می کنند را داشته باشند.دنیای واقعی6 Wi-Fi به دلیل افزایش پهنای باند و افزایش توانایی آن برای مقابله با کاهش سرعت دستگاه ها در یک شبکه است. مقدار داده‌های مربوط به تماشای ویدیو، بازی‌ها، پخش در سایت‌های استریم و موارد دیگر تنها با گذشت زمان افزایش می‌یابد، همانطور که تعداد دستگاه‌ها در هر خانواده افزایش می‌یابد و6 Wi-Fi برای مقابله با این افزایش‌ها طراحی شده است بنابراین وقتی یک فناوری جدید منتشر می شود، همه ما می خواهیم بدانیم مزایای اصلی آن چیست. و وقتی صحبت از Wi-Fi می شود، سرعت در اولویت قرار دارد. وآیا یک شبکه Wi-Fi 6 سریعتر از یک شبکه با تجهیزات قدیمی تر خواهد بود؟ و وای فای 6 غیر از فقط سرعت چه مزایایی دارد؟برای پاسخ به این سئوالات به برسی خصوصیات Wifi6 می پردازیم.

خصوصیات وای فای 6:

احتمالاً زمانی که افراد زیادی در یک شبکه به طور همزمان ویا حتی یک نفر با تعداد زیادی دستگاه متصل از آن استفاده می کرده، مشکلاتی را تجربه کرده اید.6 Wi-Fi پیشرفت های چشمگیری در این موضوع ایجاد کرده بطوریکه نسل های قبلی شبکه های وای فای با اتصال چندین دستگاه به طور همزمان کند می شدند، وای فای 6 به روترها اجازه می دهد تا با چندین دستگاه بسیار کارآمدتر ارتباط برقرار کند و از چندین ویژگی با هم برای بهبود جریان ترافیک استفاده کند.
FDMA ( دسترسی چندگانه تقسیم فرکانس متعامد) یکی از ویژگی هایی است که 6 Wi-Fi را متمایز می کند. استانداردهای قبلی وای فای برای وب قدیمی، ایمیل و مرور وب طراحی شده بودند که حجم بسیار کمتری از داده ها را داشتند. ولی امروزه بطور مثال ما بیش از هر زمان دیگری در حال استفاده ازدستگاهها با قابلیت پخش ویدیوو بازی مثل اندروید باکس های مختلف با قابلیت6 wi-fi هستیم که باعث تراکم شبکه می شود.
(برای مشاهده لیست اندرویدباکس های با قابلیت6 wi-fi به سایتwww.androidbox.ir مراجعه کنید)
با OFDMA، روترها می‌توانند از پهنای باند به روشی کارآمدتر استفاده کنند و سرعت کلی وای فای 6 را افزایش دهند. این امر پهنای باند را برای همه دستگاه‌ها که روز به روز در دنیای IOT به هم مرتبط می شوند را آزاد تر خواهد کرد .
وای فای6 از OFDMA برای تقسیم کانال‌ها به حامل‌های فرعی استفاده می‌کند تا یک انتقال از روتر بتواند به چندین دستگاه برسد. پیش از این، هر دستگاه باید در یک صف منتظر می ماند نه اینکه به طور همزمان ساپورت شود. همچنین OFDMA امکان انتقال را به چندین مشتری و هم از چندین مشتری می دهد.
اما OBSS، نویز شبکه های دیگر می تواند باعث تاخیر در نسخه های قدیمی Wi-Fi شود. ولی با OBSS موجود در دستگاه‌های دارای وای فای 6 می توان فعالیت همپوشانی شبکه‌های دیگر را نادیده گرفته و قابلیت اطمینان را بهبود بخشید وهمچنین تأخیر را کاهش دهد. OBSS به عنوان «رنگ‌آمیزی مجموعه خدمات پایه» شناخته می‌شود، زیرا هر شبکه «کد رنگی» است تا آن را از شبکه‌های دیگر در همان فرکانس متمایز کند. هر شبکه به وضوح از شبکه های دیگر متمایز شده است، بنابراین هیچ سردرگمی که بتواند باعث ایجاد تراکم شود وجود نخواهد داشت.
روترهای قدیمی داده های خود را در کل محدوده خود پخش می کردند تا به دستگاه مناسب برسند. اما روترهای6 Wi-Fi از روشی نوآورانه به نام شکل‌دهی پرتو استفاده می‌کنند که به آنها اجازه می‌دهد جهتی را که درخواست از آن می‌آید مشخص کنند و فقط جریان داده را به دستگاه مربوطه منتقل کنند.
این روش در ارائه یک سیگنال با کیفیت بسیار کارآمدتر است و در نتیجه انتقال سریعتر و خطاهای کمتری را در حین استفاده از توان یکسان ایجاد می کند. همچنین تداخل سایر کاربران را کاهش می دهد.پس سرعت وای فای 6 چقدر است؟ پاسخ به این سوال سخت است زیرا به متغیرهای زیادی بستگی دارد.
وقتی یک دستگاه دارای 6 Wi-Fi متصل به روتر6 Wi-Fi را با یک دستگاه دارای وای فای5 متصل به روتر Wifi 5 را باهم مقایسه می کنید، راه اندازی6 Wi-Fi سریع تر خواهد بود.
اما درکل مزیت 6 Wi-Fi را می توان به زمانی مربوط دانست که دستگاه‌های زیادی به روتر متصل می شوند آن زمان است که وای فای 6واقعاً شروع به درخشش می‌کند. مخصوصا زمانی که افراد یک خانواده از وسایل مختلف جهت ارتباط با شبکه استفاده می کنند مانند اندروید باکس, موبایل، تبلت و رایانه حال به این تعداد لوازم هوشمند سایر دستگاه‌های موجود در خانه که نیاز به اتصال به شبکه دارند را اضافه کنید، عرضه پهنای باند شروع به کاهش می‌کند. این مشکل اصلی است که6 Wi-Fi قادر به حل آن است.
در ضمن Wifi 6با مدیریت کارآمدتر ترافیک شبکه را در مواردی که ممکن است سیستم‌های قدیمی‌تر در آن غرق شوند تأخیر را تا 75 درصد کاهش می‌دهد. همچنین به اتصالات بی‌سیم کمک می‌کند تا به سرعت اتصالات اترنت نزدیک‌تر شوند، بنابراین شما انعطاف‌پذیری لازم برای حرکت در خانه را دارید.درواقع افزایش اولیه سرعت، مزیت اصلی6 Wi-Fi نیست بلکهWifi6 به عنوان یک فناوری،از شبکه‌های آینده در برابر تعداد روزافزون دستگاه‌هایی که همه ما داریم و ممکن است همزمان از پهنای باند آن استفاده ‌کنیم محافظت خواهد کرد.