گفتاری بر محصول جدید گوگل Chromecast with Google TV

گفتاری بر محصول جدید گوگل Chromecast with Google TV

Chromecast با Google TV بنیادی ترین به روزرسانی است که در مجموعه های Chromecast رقم خورده و داشتن یک سیستم عامل قدرتمند به همراه رابط کاربری Google TV هر آینه این محصول جدید را به عنوان یکی از بهترین گزینه ها برای داشتن یک وسیله هوشمند که می توان در سال 2020 میلادی خریداری کرد تبدیل نموده است.

Chromecast جدید با Google TV تفاوت های بسیار زیادی به نسبت خانواده Chromecast گوگل دارد. جدیدترین ابزار هوشمند کستینگ گوگل با پشتیبانی از پخش محتوا با بیشینه ی تفکیک پذیری 4K@60fps HDR و استفاده بهینه از استاندارد های Dolby , ,Vision HDR10, HDR10+ و Dolby Atmos و - برای اولین بار – همراه یک کنترل از راه دور با قابلیت جستجوی صوتی همه اینها در کنار رابط کاربری بی نقص Google TV یکی از بهترین محصولات جدید Google تا مدت های طولانی خواهد بود.

گوگل Chromcast جدید را با استفاده از متریال ABS مات ساخته است و خروجی HDMI را در دل محصول پلاگ نموده تا به راحتی به هر صفحه نمایش دارای ورودی HDMI متصل شود. در سمت دیگر کروم‌کست یک درگاه USB Type-C آرام گرفته که با استفاده از کابل یو اس بی به آداپتور برق متصل شده و انرژی مورد نیاز دستگاه را تامین می کند. گوگل هوشمندانه تمام لوازم جانبی مورد نیاز برای استفاده از این محصول را در داخل بسته بندی آن قرار داده است.

Google سه رنگ را برای گزینش توسط خریدار از جمله Snow، Sunrise، Sky و در حقیقت با نام مستعار سفید ، صورتی و آبی پیشنهاد می کند که نه تنها خریدار با گزینش هر یک از این سه انتخاب پیش رو رنگ محصول اصلی را تعیین می کند ، بلکه همچنین باعث می شود کنترل از راه دور و حتی شگفت انگیز تر باتری های داخل بسته بندی نیز هم رنگ محصول اصلی، درون بسته بندی قرار بگیرند. سلیقه ایی ستودنی و هوشمندانه که گوگل در راستای ست کردن رنگ محصول با کنترل از راه دور و باتری های آن به خرج داده است.

هر چند که کروم‌کست جدید اولین تجربه گوگل در زمینه عرضه محصول Chromcast به همراه کنترل از راه دور اختصاصی هست ولی شایان ذکر است که گوگل کار بزرگی در زمینه طراحی و ساخت این ریموت کنترل انجام داده به گونه ایی نگه داشتن آن در دست بدون ترس از لغزندگی و افتادن می باشد و تمام کلیدها در بهترین فضای ممکن جا خوش کردند و به راحتی کلیک می خورند و جالب تر این که یک کلید مجزا برای فراخوانی دستیار صوتی گوگل روی این ریموت کنترل وجود دارد که می توان آن را فشرد و با دستیار صوتی گوگل گفتگو کرد، از طرفی با بهره گیری از پروتکل استاندارد HDMI-CEC می توان به راحتی بدون نیاز به استفاده از ریموت کنترل تلویزیون، صدا را کم و زیاد کرد، تلویزیون را خاموش کرد و یا بین درگاه های ورودی تلویزیون سوییچ نمود. در کنار همه‌ی این موارد دو کلید مجزا برای دسترسی سریع و فراخوانی اپلیکیشن های Netflix و YouTube روی ریموت قرار دارند که هر آینه رسما نمی توان عملکرد کلید Netflix را شخصی سازی و یا تغییر داد ولی با فشردن و نگه داشتن کلید YouTube می توان از دو گزینه‌ی باز شدن اپلیکیشن اصلی YouTube و یا YouTube TV یکی را گزینش نمود.

جدا از تمام این موارد تخصصی، ریموت کنترل دستگاه در راستای راه اندازی و کار کردن Chromecast با Google TV بسیار راحت و شگفت انگیز رفتار می کند، بدون هیچ گونه مشکلی بین منوها و اپلیکیشن ها به آرامی و ابرگون حرکت می کند، ریموت کنترلی بی نقص که جلوی لذت بردن از قابلیت های محصول را نمی گیرد، قابل توجه Apple TV !

باری این موارد تنها بخشی از دستاوردهای گوگل در خلق این محصول هست. در این هنگام که تا حدودی دریافتیم با چه محصولی طرف شدیم اجازه دهید در مورد تجربه‌ی استفاده از Google TV کمی بدانیم. امیدوارم از اسپویل ناخشنود نشوید!

Android TV از لحاظ فنی سیستم عاملی است که به Chromecast جدید جان می بخشد قابلیتی که در دل برادرهای بزرگتر Chromcast وجود ندارد، اما رابطی که کاربر با آن تعامل دارد که در حقیقت همان Google TV می باشد، توسط گوگل کاملاً مورد بازبینی قرار گرفته است. هدف اصلی Google TV تأکید زیاد بر محتوای شخصی سازی شده و پیشنهادی است تا پیدا کردن هر گونه محتوایی که با سلیقه و انتخاب کاربر هم خوانی دارد برای تماشا آسان تر باشد. گوشه ای از تکنولوژی ابر پیشرفته هوش مصنوعی گوگل در زمینه‌ی یادگیری ماشینی. به لطف این رابط کاربری جدید، اکنون منوهای اختصاصی در کنار موارد عمومی وجود دارد که می توان از طریق آن ها پیمایش نمود تا محتوای دلخواه را پیدا کرد، شامل موارد ی همچون:

جستجو - امکان ارسال دستورات پیشنهادی از طریق صدا به دستیار Google و نمایش ژانرهای فیلم و تلویزیون برای مرور گونه های متفاوت از محتوا.
برای شما - صفحه اصلی شما ، نمایش برگزیده ترین مطالب ، برنامه های نصب شده شما و سایر محتوای توصیه شده براساس لیست محتوای تماشا شده توسط شما ، ژانرهای مختلف و موارد دیگر.
زنده (اختیاری) - یک راهنمای کانال زنده یکپارچه که فقط در صورت نصب و فعال کردن YouTube TV نشان داده می شود.
فیلم ها - برای تماشای فیلم های مختلف گشت و گذار کنید.
نمایش ها - برای تماشای برنامه های مختلف تلویزیونی مرور کنید.
برنامه ها - همه برنامه های نصب شده شما ، همراه با دسترسی یکپارچه به Google Play Store برای بارگیری برنامه های جدید.
کتابخانه - فیلم ها و نمایش هایی که از طریق Google Play (که زین پس به Google TV تغییر نام یافته) از آن خود کردید.

گوگل تی‌وی رابط کاربری جدیدی که جستجو و یافتن محتوا را بسیار آسان کرده است. هر چند پاسخ های دریافتی از دستیار گوگل دقیقاً و صد در صد همان چیزی که انتظار دارید نیست که البته طبیعی هست و با گذر زمان هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی با مانیتور و آنالیز کردن رفتارهای کاربر پاسخ های دقیق تری نمایش می دهد تا در نهایت نه تنها کاربر قادر به افزودن فیلم، سریال و محتوای دلخواه خود به لیست علاقه مندی ها باشد بلکه بتواند پس از تماشای محتوای دلخواه، آن را به عنوان دیده شده، لذت برده از تماشا و برعکس برای مراجعات آتی نشان کند. باری در کل این رابط کاربری جدید بسیار کامل تر و را حت تر از رابط کاربری قدیمی که در تلویزیون های هوشمند اندرویدی شاهد آن هستیم به کاربر سرویس می دهد.

چنانچه در مورد اینکه Google TV چیست و تفاوت آن با Android TV کمی سر در گم شدید ، در اینجا یک توضیح کوتاه ارائه می دهیم. سیستم عامل اصلی Chromecast هنوز از نظر فنی Android TV و مبتنی بر Android 10 است ، اما گوگل تجربه نرم افزار Google TV را نیز به آن اضافه کرده است. به عبارت دیگر ، هر برنامه ای که در Google TV استفاده می کنید دقیقاً همانطور که در Android TV انتظار دارید کار خواهد کرد. Google TV در حال حاضر مختص Chromecast جدید است ، اما گوگل می گوید در برخی موارد در سال 2021 میلادی این رابط کاربری جدید را به سخت افزار سازندگان دیگر و شرکای بزرگ تجاری خود گسترش می دهد. متأسفانه، مشخص نیست که در سال 2021 واقعا این اتفاق می افتد و یا چه دستگاه هایی واجد شرایط برای دریافت این رابط کاربری جدیدهستند. علاوه بر این ، Google در حال تغییر برنامه فعلی فیلم و تلویزیون Google Play است که اکنون Google TV نامیده می شود. این تغییر عمدتا به این صورت انجام می شود که یا می توانید محتوای دلخواه را مستقیماً از Google خریداری کنید و یا از طریق خدمات دیگر سرویس دهندگان تلویزیون اینترنتی و ویدیوی تعاملی از آن خود کنید و هنگامی که سرانجام محتوایی را پیدا کردید که می خواهید تماشا کنید ، با کلیک بر روی عنوان آن، یک توضیح کوچک ، نمره Rotten Tomatoes ، پخش خودکار یک پیش نمایش در پس زمینه و بهترین روش تماشای آن به شما نشان داده می شود. برای نمونه با کلیک بر روی Solo: A Star Wars Story ، دیزنی + اولین راه تماشای آن خواهد بود. اگر عنوان دیگری را انتخاب کنید که در Netflix ، Hulu یا مورد دیگری موجود است ، نام همان سرویس دهنده در ابتدا به نمایش در می آید. در ادامه لیستی دربر گیرنده ی برخی از سرویس دهندگان محتوای اینترنتی که در دل رابط کاربری محصول جا خوش کردند را مشاهده می کنید.

• ABC
• Amazon Prime Video
• AMC
• A&E
• CBS All Access
• Crackle
• Comedy Central
• DC Universe
• Disney NOW
• Disney+
• Epix Now
• Fox Now
• Hulu
• HBO Go
• HBO Max
• History
• Lifetime
• MTV
• NBC
• Netflix
• Pluto TV
• Showtime
• Showtime Anytime
• Sling TV
• Starz
• TBS
• The CW
• TNT
• Tubi TV
• VH1

در این رابط کاربری جدید همه چیز به خوبی کار می کند به جز یک مورد اشکال کوچک که بی شک در آینده ی نزدیک برطرف خواهد شد و این اشکال بدین گونه نمود پیدا می کند که برای نمونه زمانی که به دستیار گوگل می گویید سریال تلویزیونی parks and recreation را نمایش دهد پاسخ شما فقط و فقط در برگیرنده ی قسمت هایی از این سریال هست که امکان نمایش آن از طریق اپلیکیشن Google Play / Google TV فراهم می آید. البته این فقط یک نمونه است و به هیچ عنوان عملکرد ستودنی این رابط کاربری را تحت تاثیر قرار نمی دهد.

خالی از لطف نیست که بدانیم Chromecast با Google TV با رقبای قدرتمندی دست و پنجه نرم می کند از آن جمله Amazon Fire TV Stick 4K که با الکسا آمازون ست هست، تفاوت چشم گیر این محصول نسبت به کروم‌کست گوگل تاکید بر استفاده از محتوای Amazon Prime Video و همچنین استفاده از سرویس بازی آنلاین Amazon Luna می باشد، هرچند که گوگل در مقابل استفاده از سرویس بازی آنلاین Google Stadia را در اختیار کاربر قرار می دهد. گزینه‌ی دیگری که باید در نظر گرفت TiVo Stream 4K است. مشابه Chromecast ، دستگاهی مجهز به Android TV با قابلیت پخش محتوای 4K HDR و استفاده از استانداردهای Dolby Vision و Dolby Atmos با این تفاوت که از سیستم عامل عادی Android TV استفاده می کند ولی در عوض همراه با برنامه اختصاصی TiVo Stream که از نظر توانایی نمایش محتوای شخصی شده از سرویس هایی که در آنها مشترک هستید ، مشابه Google TV است. در آخر ، باید به NVIDIA Shield TV 4K اشاره کنیم. که ریموت آن کاربردی تر است ، یک اسلات کارت microSD برای گسترش فضای ذخیره سازی وجود دارد و تکنولوژی انحصاری آپ اسکیلینگ Nvidia AI که به طرز شگفت انگیزی بی نظیر رفتار می کند. رابط کاربری نرم افزار آن هنوز همان Android TV قدیمی است و گرچه این امکان وجود دارد که در سال 2021 به Google TV ارتقا یابد ، اما هنوز چیزی تأیید نشده است.

گفتار پایانی این که Chromecastبا Google TV یک جهش استثنایی برای حضور برند گوگل در تی‌وی روم منازل است. به خصوص در دنیایی که صدور مجوز استفاده از سرویس های پخش آنلاین محتوا و ویدیوی درخواستی در یک محصول استریمینگ به طور فزاینده ای دشوار می شود ، Google TV برای رفع این سردرگمی کاری کاملاً مفید انجام داده است.

نوشتن نظر